B
  

Ikoner

Her kan du læse en lille Lars-introduktion 
 
......om hvad Ikonerne er for noget.
 
 
 
 
Der gives stadig nye helgener…
 

Forleden  sommer købte jeg i Skt. Petersborg en yderst beskeden lille ikon af den slags som hænger og dasker i forruden i en taxi, - eller som man kan have til at stå på en hylde i køkkenet..

 

Den fangede mit øje med dens farver og fortælling med  en fin ældre kvinde med en vandrestav. Det viste sig at være Xenia af Stk. Petersborg. Hun levede i byen for ca. 200 år siden og var nyligt blevet helgenkåret,  og er genstand for  lokal opmærksomhed og påskønnelse.

 

 
 
Xenia levede et glad liv med sin mand Andrej, - men uheldigt for dem begge dør han tidligt, og Xenia lades alene i livet, som hun herefter vier til Gud. Hun lever de næste 45 år som en hellig kvinde i byens gader, der lever af hvad mennesker og natur giver hende. Hvad hun og Andej ejede,  foræres bort til de fattige. Der fortælles mange legender om hendes liv som “et Guds barn på gaden”.

 

…Der bygges en ny kirke i byen, og håndværkerne kan ikke forstå at hver morgen er der i løbet af natten kommet adskillige sten op på stilladset; - Xenia har været medhjælper  og i løbet af natten givet sit bidrag til at Gud fik  et nyt hus i hendes by, ved at slæbe sten op til murernes arbejde…Modtager hun gaver  eller almisse på gaden giver hun det straks videre til andre fattige som har mere behov end hende….Hun bliver “helliggjort” i sit liv og i stand til at forudsige begivenheder og kan bringe forandring i andres liv…

 

Under sovjet-perioden var hendes grav på en lokale kirkegård i Skt. Petersborg genstand for stadig opmærksomhed og blev flittigt søgt af troende, til myndighedernes irritation. Nu er kapellet over hendes grav renoveret og i 1988 blev Xenia helgenkåret i den russiske kirkes tradition. Hun formodes at have levet ca. 1719-1803.

 

Den lille ikon jeg købte var en gengivelse af en Xenia-ikon fra hendes kapel på Smolensk kirkegården på Vasilie-øen i det centrale Skt. Petersborg

 

 

Denne lille indledning for blot at fortælle at ikoner i det russiske  religiøse liv er et levende og væsentligt element for den enkelte troende. Et element i troens liv som er os fremmed, men som også fascinerer os, med dens fortællinger, dens farverigdom og skønhed  og dens lange tradition.

 

 
 
Fra Grækenland og Lilleasien

 

Rusland  befolkes sent,  og også først omkring år 800 kommer kristendom til de russiske byer.  Med sig har de traditioner fra de gamle urkirker i Lilleasien og Grækenland. Liturgi og ikoner er dele af det fællesstof,  der stadig er tydelig i disse ortodokse kirker, - den katolske kirke og den protestantiske kirke er i deres oplevelse sene og “forkerte”  afspaltninger fra “den rigtige kirke”.

 

Går man derfor ind i disse kirkers tradition finder man spændende stof, der også fortæller lidt om baggrunde for vor kirkes voldsomme ekspansions- og livs kraft. Man finder også at den kristelig fortælling dengang   var formet ganske anderledes….end den vi kender i den moderne kirke.

 

Ikonerne leder os tilbage til nogle af urkirkens søjler. De fortællinger og legender vi finder i de bibelske tekster. Vi møder  også  det rige person-galleri som befolkede hele urkirkens store fortælling om hvordan verden blev kristen.

 

Om at skrive en ikon

 

Ikon maler man ikke, - man skriver en ikon, -  som man skriver en fortælling. For ikonet er en fortælling som her genfortælles, - så her er ingen kopier, eller alt er kopier…

 

Måske  ikke ulig når vor lokale Esben Hanefeldt Kristensen skriver et billede op fra nederste højre hjørne og kommer med sin umiddelbare fortælling fyldt med farve og kendte  form-elementer,  i form af fugle, dyr og planter fra hans eget lille “Esbenske univers”.

 

I dag uddannes i den russiske (og i den øvrige ortodokse) verden unge og ældre  på ikon-skoler. Ikoner males i tusindvis hver dag i private hjem, på skoler, i klostre og andre steder. De er private, autoriserede, ny og gamle. En stor blanding af malede og også trykte ikoner. Hver tid sætter sit bræg på ikon-traditionen og de er en fast bestanddel i mange hjem.

 

Ikke at alle russere er religiøse; -så langt fra, men lige som vi alle her  har et forhold  til f.x. julen, således har de fleste russere et forhold til et bestemt ikon. Det kan være en ikon som knytter sig til en helgen, som er knyttet til ens dåbsdag, - eller en ikon du har i din lokale kirke,  og som du sætter pris på. Eller Xenia-ikonet  fra Skt. Petersborg, fordi at du blev betaget at netop Xenias tab i livet, - og hendes måde at finde mening i livet på.

 

På vor juleudstilling vil du kunne finde et væld af forskellige ikoner. Nogle få gamle hjembragt fra rejser i Rusland, andre nyere, -  flot trykte som de købes i kirker i dag.

 

Men også Birte Nielsens flotte nutidige ikoner, som hun maler i hendes hjem i Døstrup ved Hobro. De har en usædvanlig høj kvalitet og er skrevet  i en traditionel ramme, - er kopier af gamle ikoner. Smukke og fyldt med kirkelig og menneskelig historie.

 

Selv møder jeg hvert år den ikon som Birte Nielsen fik mulighed for  at sende til Rusland sammen med den danske prinsesse Dagmar.
 
Måske husker du historien om den danske prinsesse der blev gift ind i de russiske zar-familie; -  blev Zarina og moder til den sidste 
 

  Zar. Hun døde hjemme i Danmark og blev først nyligt genbegravet i Rusland. Med sig havde hun på retur-rejse en ikon fra Døstrup  ved Hobro. Og også denne ikon har en ganske særlig historie…(julen 2011)
 
 
 
Her på markedet bag Blodkirken findes flere boder der sælger ikoner. Nye og gamle i blandet flok. Det er naturligvis et dyrt sted at handle og svært at vurdere det der tibydes. Jeg køber ofte nye ikoner i kirkerne. Billige flotte tryk som også rummer dele af ikonernes tradition og magi!
Her på markedet bag Blodkirken findes flere boder der sælger ikoner. Nye og gamle i blandet flok. Det er naturligvis et dyrt sted at handle og svært at vurdere det der tibydes. Jeg køber ofte nye ikoner i kirkerne. Billige flotte tryk som også rummer dele af ikonernes tradition og magi !
Lars Bang Jensen  | bangforlag@gmail.com